Вступ



Основою формування особистості на сьогоднішній день є виховання. Пріоритетними напрямами виховної роботи Комарівської філії впродовж навчального року є: формування у школярів ціннісного ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю; формування у школярів ціннісного ставлення особистості до сім’ї, родини, людей; превентивне виховання школярів, що спрямовується на розвиток та підтримку внутрішньої свободи людини, формування активної життєвої позиції, здорового способу життя.
У Комарівському НВК учнівське самоврядування представлене Учнівським комітетом, який працює за основним важливим принципом: «Самі вирішили, самі зробили, самі відповідаємо». Девіз роботи учкому: «Пропонуй! Плануй! Організовуй! Виконуй!»
Основні положення життєвого устрою учнівського комітету викладено у статуті.
Основна мета учнівського врядування в школі полягає у всебічному розвитку, самовдосконаленні, самореалізації учнів на благо собі, своїм ровесникам, школі, своїй родині.
Завдання учнівського самоврядування закладу полягає в тому, щоб:
·         формувати почуття відповідальності, свідоме ставлення до участі кожного у вирішенні важливих справ шкільного життя, оволодівати наукою управління;
·         сприяти реалізації інтересів, можливостей, бажань дітей;
·         прагнути узгодження й балансу інтересів між учнями і дорослими;
·         забезпечувати і захищати права та інтереси учнів на основі виконання правил і законів школи.
Головними вимогами для успішного розвитку  учнівського самоврядування у закладі є:
·         чіткий розподіл обов’язків;
·         оптимальна структура врядування;
·         чітка система роботи органів учнівського врядування;
·         організація системи змагань;
·         гласність у його роботі (стенди «Учнівське самоврядування», газета учнівського комітету «Голос учкому»,  стінгазети, бюлетені);
·         нагородження та заохочення переможців грамотами, дипломами, пам’ятними сувенірами.
            У роботі об’єднання використовуються різноманітні форми і методи: засідання, зустрічі за круглим столом, рейди, перевірки, випуск газет, інформаційних вісників, організація і проведення різноманітних свят, змагань.
Діяльність об'єднання відзначається чіткістю й конкретністю планування. Чимало цікавих і корисних справ проходить  завдяки діяльності об'єднання. Учні збирають матеріали про історію школи, села, приймають участь в краєзнавчих експедиціях. Турботою і увагаю оточені люди похилого віку, які проживають в селі, завдяки діяльності волонтерських загонів. В результаті тісної співпраці у школярів формується громадянська зрілість, морально-етичні цінності, виховується відповідальність за навчання.
Структура учнівського самоврядування, яка склалася в Комарівському НВК поєднує в собі форми учнівської самоорганізації, котрі відповідають потребам творчого розвитку особистості, скерованої на загальнолюдські та національні цінності. Ця структура гнучка, варіативна, залежить від учнівських колективів, інтересів та запитів школярів. Діюча в школі структура учнівського самоврядування – двоступенева за формою на рівні класів та школи.
Початковою ланкою шкільного учнівського самоврядування є самоврядування у кожному класі. Залежно від вікових особливостей школярів, або специфіки класного колективу класне учнівське самоврядування складають старостат або чергова рада. Як правило, старостат діє майже в кожному класі. Представники з кожного класу складають основу  учнівського комітету. 
Модель та структура органів учнівського самоврядування школи розрахована на включення в безпосередню роботу учнів 5-9 класів. В посередню  роботу включені учні 1-4 класів через їх класних керівників та учнів старших класів, яким даються постійні або тимчасові доручення співпраці з молодшими школярами.
Учком формувався із представників-делегатів від кожного класу, яких обирають на класних зборах. Представником класу найчастіше, і як правило, є староста або його заступник. Старостат також входить до учнівського комітету.
У ході роботи виробився оптимальний графік засідань органів шкільного учнівського самоврядування. Черговість засідань на даний час є такою:
·         вищий орган самоврядування – загальношкільні збори скликаються 1 раз на рік;
·         засідання учкому – 1 раз на місяць (у другий понеділок місяця);
·         старостат – 1 раз на 2 тижні;
·         комісія «Дисципліна і порядок» – 1-ий четвер місяця;
·         комісія «Лицарі пера» – 1-й понеділок місяця;
·         комісія «Волонтери»1-ий вівторок місяця;
·         комісія «Дозвілля»1-ий понеділок місяця;
·         комісія»Спорт та туризм»1-ий  четвер місяця;
·         комісія «Знання»перша п’ятниця місяця.
Учнівське самоврядування у школі має велике значення. Учні набувають першого досвіду самоорганізації та співпраці, у них формується активна життєва позиція та світогляд, основою якого є загальнолюдські цінності. При цьому розвивається терпимість до різних ідей і точок зору, вміння слухати і чути, дивитися і бачити, спостерігати й аналізувати, систематизувати і робити правильні висновки. Під час засідань органів учнівського самоврядування школярі набувають навичок відстоювати власну думку; не ображаючи опонентів, навичок співпраці з іншими людьми.
Учнівський комітет розробив ряд документів, які служать основою у роботі шкільного самоврядування:
·         Статут учнівського комітету;
·         Декларацію прав та обов’язків дитини
·         план роботи учнівського комітету;
·         плани роботи комісій;
·         графіки засідань комісій;
·         анкета щодо визначення ефективності діяльності органу учнівського самоврядування
Особливе місце у розвитку самоврядування відводиться чергуванню класів по школі, господарем школи є практично черговий клас, який самостійно забезпечує порядок в школі.
Щопонеділка учком проводить загальношкільну лінійку, де проводяться підсумки чергування класу. Тут же на лінійці, інформується про порушників дисципліни, про учнів, які отримують бали низького рівня, підсумки загальношкільних заходів, нагороджуються переможці.
Засідання учкому, навчання активу і комісій проводяться за планами роботи, включають теоретичні питання, практичні заняття, активні форми роботи. Чимало цікавих і корисних справ проходить у школі на повному самоврядуванні учнів: загальношкільні лінійки: робочі (щопонеділка), тематичні: «День партизанської слави», «День миру», «День Землі», «День Чорнобильської трагедії», святкові, застосовуються нові нетрадиційні форми: лінійка-калейдоскоп «Обличчя класу», «Ці корисні й гарні справи в класі робимо самі». Вони сприяють активізації шкільного життя, зацікавленості учнів до справ колективу.
Поряд з традиційними заходами: Свята першого дзвоника, Новорічне свято, Свято останнього дзвоника, Випускний вечір, Свято квітів. У школі проводиться ряд виховних заходів за новими нетрадиційними формами: концертна програма «Зі святом, дорогі учителі!», «Зустріч з юністю»; інтелектуальні ігри для ерудитів «Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг», «Я люблю Україну», «Морський бій» і т. д., теми для старшокласників «Краса і мода», «Закон і ми»; зустрічі за круглим столом: «Ми – лідери» (для активістів школи), «Що я знаю про закони держави?»; свята-виставки «Світ захоплень моєї родини», конкурс малюнків «Веселковий дивограй», екологічний десант «Чиста школа, чисте подвір’я, чисте селище», шоу-акція «Молодь проти шкідливих звичок», виставка композицій з овочів і фруктів «Дари природи нескінчені», вечір відпочинку «Посвята в старшокласники».
З метою ознайомлення з кращим досвідом своєї роботи учні виступають на спортивних змаганнях, конкурсах, виставках, агітбригадах. Школярі неодноразово ставали призерами цих та інших змагань.
Системі самоврядування школи підпорядкована система самоврядування класів. Допомогу в налагодженні успішної діяльності комісій надають учителі – консультанти. Велику роль в роботі учнівського самоврядування відіграє методична допомога з боку педагогічного колективу, співдружність дітей і дорослих, підбір вчителів-консультантів. За кожною комісією закріплені вчителі-консультанти.  Педагоги надають членам комісій допомогу з окремих організаційних питань, обговорюють перспективи подальшої спільної діяльності, допомагають розвивати творчу активність під час занять та в процесі громадської діяльності, критичне мислення, вміння аналізувати, вирішувати конфлікти, ефективно спілкуватися. Колектив учителів робить все можливе, щоб органи учнівського самоврядування працювали з повною відповідальністю, правами і компетенцією. Завдяки цьому і в міру того, як учні залучаються до серйозних, важливих шкільних справ, бачать, що їх вирішення великою мірою залежить від внеску кожного, значно зростають ініціатива та активність учнів, відповідальність як за долю школи, так і за свою особисто.
Основним завданням педагогічного керування є:
·         визначення системи органів колективу і уповноважених осіб з числа учнів;
·         передача дітям організаційного досвіду;
·         навчання їх організаторської майстерності;
·         залучення школярів до самоуправлінської діяльності.
У самому понятті «самоврядування» є відповідь на те, яким чином воно має організовуватися. Саме самоврядування розвиватиметься тоді, коли цього захочуть самі учні.
Суть учнівського самоврядування – не в управлінні одних дітей іншими, а в оволодінні досвідом демократичних відносин, навичками управління собою, своїм життям у колективі.
Учнівське самоврядування  є не самоціллю, а справді цікавим шкільним життям. Учні самі вирішують, яким має бути зміст шкільного життя, адже вони повинні відповідати за все: за школу, в якій навчаєтеся, за товаришів, за кожен свій крок. Учнівське самоврядування нашого навчального закладу в широкому розумінні стосується способу життя та поведінки шкільного колективу загалом і кожного члена зокрема. В умовах демократизації та гуманізації нашого суспільства – це величезна сила, спрямована на розвиток самостійності, ініціативи і взаємодопомоги, зростання громадської активності, формування почуття господаря нашої шкільної оселі.

Немає коментарів:

Дописати коментар